- Blogi
- Uutiset
Älykkäät omaisuudenhallintajärjestelmät
Organisaatioissa on yhä useammin käytössä erilaisia yhteiskäyttöesineitä kuten ICT-laitteita, radiopuhelimia, testauslaitteita, kulkukortteja, aseita, varusteita, työkaluja tai muita fyysisiä esineitä, joiden käyttöä halutaan ja täytyy hallita. Tyypillisiä älykkäiden omaisuudenhallintajärjestelmien käyttäjiä ovat esimerkiksi poliisi- ja pelastusviranomaiset, puolustus- ja tiedusteluorganisaatiot, valtionhallinnon muut organisaatiot, vankilat, lentokoneiden huoltoja tekevät yritykset, voimalaitokset ja muut yhteiskunnan kriittisen infrastruktuurin hoitoon ja ylläpitoon keskittyneet organisaatiot sekä yritykset, joiden toiminnassa on käytössä yhteiskäyttölaitteita tai esimerkiksi testikomponentteja tai -laitteita, jotka ovat kriittisiä yrityksen toiminnan kannalta.
Kason omaisuudenhallintajärjestelmät tarjoavat mahdollisuuden rajata esineiden käyttöoikeuksia ja tunnistaa, kenellä tärkeä esine milloinkin on hallussa. Järjestelmät hallinnoivat esineiden tietoja kattavilla auditointi- ja raportointiominaisuuksilla. Käyttäjät tunnistetaan kortilla, koodilla tai biometriikalla. Käyttäjät voivat ottaa lokeroista ainoastaan niitä esineitä, joihin heille on annettu käyttöoikeus. Voit siis hallita organisaatiosi esineitä automaattisesti, jolloin laitteet ovat käytettävissä juuri silloin kun niitä tarvitaan ilman, että tätä varten tarvitsisi varata jatkuvaa henkilöresurssia erilliselle nouto- ja palautuspisteelle.
Järjestelmään voidaan asettaa myös erilaisia hälytyksiä, jos tiettyä esinettä ei palauteta määräajassa. Esineiden käyttö voidaan myös rajata ajallisesti esimerkiksi työpäivän ajalle. Älykäs omaisuudenhallintajärjestelmä voi huolehtia puolestasi siitä, että laitteita käytetään tasaisesti yhtä paljon. Esineiden älykkääseen hallintaan voidaan valita erilaisia kriteereitä, joiden perusteella järjestelmä ohjaa laitteiden käyttöä. Älykkäisiin omaisuudenhallintajärjestelmiin on saatavissa myös lataustoiminto lokerikkojen sisään. Tällä varmistut siitä, että laitteet ovat aina käyttökunnossa seuraavaa käyttäjää varten.
Järjestelmiin voidaan yhdistää RFID-tekniikkaa asentamalla, kiinnittämällä tai ripustamalla hallittavaan esineeseen RFID-siru. RFID-siru voidaan asentaa esineen käyttäjältään piiloon, jolloin se ei herätä tarpeetonta mielenkiintoa. Esineen tunnistamiseen tarvittavat tiedot tallennetaan RFID-sirulle. Kun esine otetaan käyttöön tai palautetaan, lokeroon asennettu tunnistin/lukija tunnistaa RFID-sirun automaattisesti. Näin varmistetaan, että jokainen laitteen käyttöönotto ja palautus havaitaan ja kirjataan sähköisesti, jolloin kaikista tapahtumista jää myös lokitieto ja aikaleima. RFID-sirut eivät tarvitse paristoja, eikä niitä siten tarvitse huoltaa tai ylläpitää. Näin RFID-sirujen käyttöikä on käytännössä rajaton.
RFID-tunnistusta hyödyntävää järjestelmää suunniteltaessa tulee RFID-sirun sijoitus esineeseen ja esineen sijoitus lokeroon suunnitella huolellisesti, jotta varmistutaan hyvästä ja häiriöttömästä RFID kontaktista sirun ja lukijan välillä. RFID-tekniikkaa hyödyntäviä laitteistoja on toimitettu lukuisille erilaisille ICT-laitteille, radiopuhelimille, aseille ja työkaluille – juuri sinun organisaatiosi käyttötarkoitukseen soveltuva ratkaisu saattaa siis olla jo valmiiksi olemassa. Kysy lisää Kason myynnistä!
Lokerokaappivalikoimasta löytyy useita eri lokerokokoja, joita voidaan yhdistellä ja rakentaa juuri halutunlainen järjestelmäratkaisu. Järjestelmää voidaan myös laajentaa tulevaisuudessa käyttötarpeen kasvaessa. Laitteeseen asennetun tai kiinnitetyn RFID-sirun avulla käyttäjä voi ottaa laitteen käyttöön tai palauttaa sen asettamalla sen yhteensopivaan RFID-lukijaan, jossa on sisäänrakennettu tunnistin/lukija. Laite tunnistetaan automaattisesti lokerossa. Lokero ilmaisee LED-valolla käyttäjälleen osoitukseksi laitteen onnistuneesta käyttöönotosta tai palautuksesta.
Lokeroratkaisuja
Kaso SAIK-lokerot
Kaso SAIK-lokerot ovat eri kokoisia lokeroita sisältäviä torneja, joita voidaan yhdistää toisiinsa. Lokeroissa on aina huoltolokero asennusta, hätävapautusta ja ylläpitoa varten. Lokerot on suunniteltu jokapäiväiseen käyttöön. Muotoilu on fiksua ja tyylikästä, joten järjestelmä soveltuu asennettavaksi mihin vain arkkitehtoniseen ympäristöön.
Lokerostoa käytetään kosketusnäytöltä. Kun käyttäjä on tunnistettu ja hän on valinnut lokeron, kyseisen lokeron oven lukitus avautuu. Avautuminen ilmaistaan merkkivalolla. Lokerossa palaa LED-valo myös silloin, kun sisältö palautetaan. Valo ohjaa käyttäjän oikealle lokerolle. Lokeron sisältöä valvotaan sylinterin tai RFID-lukijan avulla automaattisesti. Lokeron lukitus on vankka ja se suojaa luvattomalta käytöltä erittäin hyvin. Lokerojärjestelmät ovat asennettavissa myös EN 1143-1 -standardin mukaiseen kassakaappiin tilanteissa, joissa omaisuudenhallinnalle vaaditaan lisäksi vielä vankempaa fyysisen turvan ratkaisua. Sähkökatkoksia varten lokerostoissa on sisäänrakennettu vara-akku.
Kosketusnäyttö vakiona
Kosketuskäyttö on tehokas ja graafinen käyttöliittymä, jota on helppo käyttää. Kosketuskäytössä yhdistyvät yksinkertainen ja älykäs käyttökokemus sekä värillisen ja kapasitiivisen kosketusnäytön näyttö ja käyttötoiminnot. Käyttöliittymä muistuttaa älypuhelimen käyttöä ja se on saatavilla useilla eri kielillä.
Tuotteen mukana tulee järjestelmän käyttöönotossa tarvittava järjestelmänvalvojan tunnistekortti. Käyttäjät voivat tunnistautua kulkukortilla tai -tägillä tai syöttämällä koodin. Käyttäjän valitsevat halutun avaimen tai esineen päätteeltä laitteen näppäimistöllä. Järjestelmä ohjaa tämän jälkeen LED-valolla käyttäjän oikean avainpaikan tai lokeron luokse.
Avainhallintajärjestelmään voidaan liittää myös erillinen useampaa eri teknologiaa tunnistava kv-lukija (13,56 MHz MIFARE, DESFire ja 125 kHz, 13,56 MHz LEGIC ja 125 kHz, 13,56 MHz I-Class ja 125 kHz, 13,56 MHz FeliCa ja 125 kHz), joka mahdollistaa useiden olemassa olevien kulunvalvontakorttien ja -tägien käytön käyttäjien tunnistuksessa, jolloin käyttäjille ei tarvita erillistä tunnistekorttia avain- tai omaisuudenhallintajärjestelmää varten. Monet järjestelmän toiminnot ja ominaisuudet ovat käytettävissä kosketusnäytöltä ilman verkkoyhteyttä. Vaihtoehtoisesti paikallisesti avainkaapille tallennetut tiedot voidaan verkkokäytössä synkronoida jatkuvasti keskustietokannan tietojen kanssa.
Hallintaohjelmisto
Älykkäitä avain- ja omaisuudenhallintajärjestelmiä ohjataan ja hallitaan toimituksen mukana tulevalla ohjelmistolla. Ohjelmisto on verkkopohjainen, joten se tukee usean eri toimipisteen järjestelmien hallinnointia keskitetysti. Kaikkien järjestelmien päivittäinen organisointi, seuranta ja hallinta tehdään verkkoselaimessa.
Ohjelmiston eri ohjelmistomoduulit mahdollistavat kokonaisuuden skaalaamisen ja laajentamisen milloin tahansa yleisten järjestelmävaatimusten mukaiseksi. Ohjelmistolla hallitset ja konfiguroit käyttöoikeuksia, aikaprofiileja sekä luot raportteja. Näin pysyt tilanteen tasalla ja saat laitteistostasi kaiken irti. Raportit ovat käytettävissä sähköpostiviesteinä, tulosteina tai vientitiedostoina eri tiedostomuodoissa. Määriteltävissä olevan raportointityökalun avulla voit luoda yksilöllisiä lokitietoraportteja ja hälytysilmoituksia kaikkiin tarpeisiin. Tietojen varmuuskopiointi, yksityiskohtaiset oikeuksien määritykset ja ohjelmistotoimintojen kirjaaminen takaavat yhdessä sen, että järjestelmän toiminnot ovat aina hallinnassasi.
Integrointi ulkoisiin järjestelmiin
Älykkäät avain- ja omaisuudenhallintajärjestelmät on mahdollista integroida ulkoisiin järjestelmiin.