Kuka vie taloyhtiösi oviremontin maaliin saakka?

Huoneisto-oviremontin toteuttajia vertaillessa on tärkeää pohtia, mitä tapahtuu tilausvahvistuksen jälkeen. Kun sopimus on allekirjoitettu, kuka johtaa koko projektia? Jääkö homma niin sanotusti herran haltuun – vai Jykän haltuun?

Kysyimme Kason projektipäälliköltä Jyrki Lehtiseltä, mitkä kaikki tekijät vaikuttavat oviremontin onnistumiseen taloyhtiössä – projektipäällikön näkökulmasta.

Taloyhtiöiden huoneisto-oviremontteja voi johtaa monella eri tavalla. Kasolla on kaksi tapaa:

Kaso on vastuussa koko projektista ja hoitaa myös ovien asennuksen valikoidun kumppanimme kanssa.

Taloyhtiössä on käynnissä muitakin saneerauksia, ja niistä vastaava pääurakoitsija hoitaa myös ovien asennuksen. Tällöin Kaso vastaa ja viestii urakoitsijalle asennukseen liittyen.

Oli tyyli kumpi tahansa, tarvitsemme Jyrkin pitämään langat käsissä.

Kaikissa työvaiheissa projektipäälliköllä on jatkuvaa kommunikointia mm. ovitehtaan, rahdin, varaston, taloyhtiön, isännöitsijän sekä urakoitsijan kanssa.

– Oli oviprojekti millainen tahansa, aina tulee jokin yllätys. Se voi olla rahtirekka ojassa tai lukkoasentaja, joka on mahataudissa. Onnistuneessa projektissa on aina henkilö, joka ottaa vastuun ja ratkoo tällaiset arvaamattomat ongelmat nopeasti, kertoo Jyrki.

 

Tässä pähkinänkuoressa, mitä kaikkea Jyrkin tehtäviin kuuluu:

Suunnitteluvaihe
  • Koko projektin suunnittelu ja ovimittaukset ennen varsinaista tilausta
  • Asennuksen suunnittelu urakoitsijan kanssa
  • Viranomaisilmoitukset
  • Asukastiedotus
Valmistelut työmaalla
  • Tarvittavat asiakirjat / työmaamappi urakoitsijalle
  • Jätelavajärjestelyt, tilojen suojaukset
  • Asentajien perehdytys
  • Mallioven asennuksen hyväksyntä asiakkaan kanssa
  • Asukastiedotus päiväkohtaisesta aikataulusta
Asennus
  • Ovirahdin vastaanotto työmaalla ja haalaukset
  • Valvonta: laatu, turvallisuus, aikataulu
  • Oviasennukset hyväksytyn mallin mukaisesti
  • Lukkoasennukset lukitusurakoitsijan kanssa, avainten luovutus asukkaille
  • Valmiiden ovien katselmus asennuskumppanin- ja taloyhtiön edustajan/hallituksen kanssa
  • Jätelavajärjestelyt sekä siivouksen organisointi
Jälkeen
  • Asukaspalautteet, mahdolliset reklamaatiot
  • Katselmukset, havaittujen virheiden korjaukset
  • Projektin luovutus

     

    – Nopea kommunikointi kaikkien eri sidosryhmien välillä mahdollistaa, että eri prosessin vaiheissa olevat henkilöt pystyvät suorittamaan omaa työtehtäväänsä ilman, että tulee yllätyksiä tai hidastavia tekijöitä, kertoo Jyrki.

    Oviurakkaan kuuluvien sidosryhmien lisäksi, tärkeimpänä on asiakas. Asukkaalla voi olla huoli, miten kaikki hoituu ja kuinka nopeasti remontti on ohi. Milloin saan oman kotioveni avaimen käteeni?
    Me huolehdimme, ettei tällaisia asioita tarvitse pohdiskella – koska niistä on jo valmiiksi tiedotettu.